Sinterklaas was een feestdag
Zwarte Piet is een belangrijk onderdeel van het Sinterklaas feest.
De laatste jaren is er een enorme discussie gaande over zwarte Piet.
Zelfs de VN is zich gaan bemoeien met Nederlands bekendste feestdag voor kinderen. Het fenomeen zwarte Piet stoort sommigen mateloos.
In de tweede kamer wordt er gedebatteerd de manier waarop het Sinterklaas feest wordt gevierd.
Is zwarte Piet racistisch of niet? Laten we de feiten op een rij zetten.
De oorsprong van Sinterklaas en nog geen zwarte Piet
Sinterklaas is in de oudste vorm te herleiden tot Nicolaas van Myra, geboren rond 280.
Er zijn vele legendes over Nicolaas van Myra, in vrijwel alle legendes wordt beweerd dat hij een weldoener of redder was. Nicolaas van Myra werd ver na zijn dood heilig verklaard, waarna hij een stuk bekender werd. Rond 550 werd de eerste kerk ter ere van Nicolaas van Myra gebouwd, in Istanboel, Turkije.
De oorsprong van Sinterklaas in Nederland
Nadat Nicolaas van Myra heilig was verklaard, is er een officiële sterfdag vastgelegd, 6 december. Op 5 december 1427 werd in de Sint-Nicolaaskerk in Utrecht voor het eerst de schoen gezet voor pakjesavond. Rijke mensen vulden schoenen en de opbrengst werd op 6 december verdeeld onder arme mensen. Zwarte Piet kwam tot 5 december 1427 helemaal nergens voor.
Later veranderde Sint-Nicolaas in een boeman, die kinderen in toom moest houden.
Aan het einde van de 18de eeuw werd Sint-Nicolaas opnieuw een feest, ‘Sinterklaas’ was niet langer een boeman.
Schenkman, Sint Nicolaas en zijn Knecht
In 1850 kwam het boek ‘Sint Nicolaas en zijn Knecht’ van Jan Schenkman uit. Het boek veranderde de Sint-Nicolaas folklore, er werden allerlei zaken toegevoegd aan het feest.
Sint-Nicolaas had ineens een knecht die in eerste instantie geen naam had maar later zwarte Piet werd genoemd.
In het boek beschreef Schenkman ook dat Sinterklaas in Nederland aankwam met een stoomboot.
Vanaf 1850 had Sinterklaas dus een knecht, die eerst Pieter heette en later zwarte Piet werd genoemd.
Bij de eerste officiële landelijke intocht van Sinterklaas, in 1934 te Amsterdam, waren er meerdere knechten.
Sinterklaas was vergezeld door zowel blanke als zwarte Pieten, al bestond de meerderheid uit blanke Pieten. Men had 6 Surinamers gevonden die voor zwarte Piet speelden.
Het idee sloeg aan, Sinterklaas had niet een maar meerdere zwarte Pieten nodig.
Er zijn talloze mythes over zwarte Piet.
Zo zou hij een schoorsteen veger zijn, een Ethiopische zwarte slaaf genaamd ‘Piter’ die bevrijd is door de Sint of een demon die gedwongen werd om Sinterklaas te assisteren.
Zwarte piet, racistisch of niet?
Over de oorsprong van Sinterklaas en zwarte Piet kan men eindeloos debatteren, veel zaken zijn niet gearchiveerd en gebaseerd op mythes.
Wel valt er veel te zeggen over het boek van Jan Schenkman, ‘Sint Nicolaas en zijn Knecht’ uit 1950. Schenkman heeft een naamloze, zwarte knecht geintroduceert, die later bekend werd als ‘zwarte Piet’. Is zwarte Piet racistisch? Dat weet alleen Schenkman en zij die zijn kinderverhaal hebben aangepast en de folklore in stand houden.
Het is een nationale feestdag voor kinderen
De meerderheid van de Nederlandse bevolking vindt de discussie over zwarte Piet absurd.
Zwarte Piet is een onderdeel van de Nederlandse cultuur, we hebben al zoveel opgeofferd en dat we nu zelfs een nationale feestdag moeten aanpassen omdat een minderheid het racistisch vindt, is geen reden.
Het feit dat zelfs de Verenigde Naties zich ermee bemoeien en VN-functionaris Verene Shepherd het Sinterklaas feest “een terugkeer naar de slavernij” heeft genoemd, heeft helemaal olie op het vuur gegooid.
De vraag is, wat doen wij ermee? De overheid lijkt al maatregelen te treffen.
Zwarte Piet is in bepaalde steden al omgedoopt tot kaaspiet en stroopwafel Piet. Grote winkelketens willen gekleurde Pieten.
De meerderheid van de Nederlandse bevolking lijkt daar niets voor te voelen.
Alleen de tijd kan uitwijzen of zwarte Piet over enkele eeuwen nog ‘bestaat’.
Trackback from your site.